‘TAKING SIDES IN SUDAN’:

THE DAILY TELEGRAPH'S
SUPPORT FOR CONTINUING
WAR AND STARVATION
IN SUDAN

A statement of concern by the
Sudan Foundation and the
British-Sudanese
Public Affairs Council

Medin File, Nomber 2

Aa cvvmivmal peger pethlishod by
The Sudan Foupndathisn
202 Prewadhi]by, Lesalon WY 9L,
Eipitind Koo plosn
Telepheme: OUTHWIT LIRS
Vanz 0171 439 0083
bl e vt ooy o ik
ml"k—.‘ Hrrl.-.'h“wjuﬁ-.—;ilql'
1SRN | AT N2
0 ¥ The Seden Fenmdalam




‘Taking sidesin Sudan’: The Daily Telegraph’s support for
continuing war and starvation in Sudan

The Daily Telegraph published an editorial on 20 July 1998 entitled ‘Taking sides in Sudan’. In this, the
newspaper’s second foray into Sudanese affairs recently, it came out against the idea of a ceasefire within those
areas of Sudan affected by famine, claimed that the famine within Sudan was “the direct consequence of
oppression” on the part of the government of Sudan, described the Government of Sudan as “an Iranian-style
fundamentalist dictatorship” and stated that the shooting down of resupply flights into government-held towns
within southern Sudan would be the solution to the war. Interestingly, it also described the Sudan People's
Liberation Army (SPLA), the rebel movement in Sudan, as being “Christian-led”, and claimed that the Sudanese
government is“losing the civil war”. It isworth examining several of these assertions, and indeed prescriptions, in
some detail.

A Ceasefirein Sudan?

On 15 July 1998, the SPLA eventually agreed to a temporary ceasefire, called for by the international community
in order to increase food delivery to famine-affected areas of southern Sudan. The Daily Telegraph has rejected
even this humanitarian ceasefire. In doing so it is tenaciously out of step with the British government, the United
Nations, the regional Inter-governmental Authority on Development (IGAD), the IGAD Partners and the
European Union. More importantly, however, the paper is out of step with the clear wishes of ordinary Sudanese
people. Both the Sudanese government and the rebel movement have accepted the ceasefire. It is worth noting that
in its editorial The Daily Telegraph blamed at least some of Sudan’s present problems on British colonial
administrators. It appears that middle-class white men continue to believe that they know what is in the best
interests of the Sudanese - in thisinstance continued war and starvation.

The 1998 Bahr al-Ghazal famine

The famine to which The Daily Telegraph referred has its roots in the drought of 1997 and early 1998. The
newspaper’s somewhat bold assertion that the famine is the “direct consequence” of government activity is not
supported by the evidence. In point of fact, the very “Christian-led” movement whose side The Daily Telegraph
has taken, appears to have been largely responsible for this catastrophe.

Most independent observers have stated, for example, that the famine was precipitated by a rebel SPLA offensive
in the Bahr al-Ghazal area. In late January 1998, Kerubino Kuanyin Bol, a SPLA commander who had previousy
supported the Sudanese government’s internal peace process, led a rebd attack on the city of Wau, in Bahr al-
Ghazal. Wau is the second-largest city in southern Sudan. This attack, and the rebel SPLA offensive that followed
it, led to a drastic deterioration of the security situation in that region. More than one hundred thousand people
fled Wau, and other towns such as Gogrial and Aweil, as fighting intensified. Kerubino's responsibility in large
part for the crisis situation was touched on by CNN reports in early April which stated that “aid agencies blame
Sudanese rebel who switched sides’:

Observers say much of the recent chaos has resulted from the actions of one man, Kerubino
Kwanying Bol, a founding member of the rebel movement...Two years ago, some SPLA leaders,
including Kerubino, signed a peace agreement with the government...But earlier this
year...Kerubino regoined the SPLA. He aided rebel forces in sieges of three government-held towns,
which sent people fleging into the countryside.*

Newsweek magazine also found Kerubino's involvement clear: “ Aid workers blame much of the south’s recent
anguish on one man: the mercurial Dinka warlord Kerubino Kuanyin Bol.”? Drought and a clear lack of
international funding in 1997 and 1998 for Operation Lifeline Sudan (OLS) all played their part in the famine.

While the government of Sudan did partially restrict aid flights into the new combat zones in February and March
for security reasons, it is also clear that Operation Lifeline Sudan, co-ordinating the delivery of food aid, either
chose for itsown security reasons not to fly the flights that had been agreed or did not have the resources to mount
such flights. For example, the government agreed 14 World Food Programme (WFP) flights during February,
WFP only sent two flights. Similarly, although during the same period the government gave permission to
UNICEF for twenty flights to Bahr al-Ghazal, UNICEF sent only three flights. The flight restrictions were lifted
on 31 March once the situation had stabilised itself. Even after the lifting of restrictions, Operation Lifeline Sudan

~



flew to less than half the sites they requested in April.® This was clearly due to a lack of resources on the part of
the aid agencies, and not access into the affected areas.

Operation Lifeline Sudan

Moving on to the broader issue of humanitarian assistance within Sudan, The Daily Telegraph appears to be
unaware of the mechanics of Operation Lifeline Sudan, and the Government of Sudan’s role within it. The present
government was the first since the recommencement of the civil war in 1983 to agree to the structuring and
streamlining of humanitarian assistance to southern Sudan. OLS is unprecedented in post-war history in as much
asit isthefirst time within a civil war that a government has agreed the delivery of assistance by outside agencies
to rebel-dominated parts of the same country. Operation Lifeline Sudan began in 1989, within months of this
present government coming to power. It is a matter of record that the government has agreed the increase of the
number of delivery sites in the south from 20 in 1993 to over 180 during the recent crisis, the vast magjority of
which are within rebel-held areas - in the full knowledge that perhaps more than half of such food aid never
reaches the civilians for whom it isintended, being diverted by the SPLA for its own use.

Food as“ an instrument of war”

The issue of the use of food as “an instrument of war” is central to the editorial in question, and at the same time
highlights some of the deep faultlines, inconsistencies and contradictionsin The Daily Telegraph’s stated position.
The newspaper, for example, publicly deplores that “food supplies have been used as an instrument of war to
subjugate the black Christian and animist population of the South” and that:

it must be considered the most pressing moral outrage in the world today.

There are two points which must be made here. Firstly, in the very same editorial, some paragraphs later, The
Daily Telegraph itself advocates the very same use of food, or more accurately the withholding of food, as an
instrument of war. The paper states the following:

If (the SPLA) were to acquire anti-aircraft missiles, it could prevent the aerial resupply of fortress
towns that remain in government control. The war, as we have known it, would be over within
months. Khartoum would be forced to deal

The Daily Telegraph is perhaps unaware, or has conveniently chosen not to note, that hundreds of thousands of
southern civilians have fled the countryside, at least in part to escape the attention of the SPLA, and have flocked
to townsin southern Sudan, the “fortress towns’ referred to by the newspaper. UNICEF workers stated in July that
up to 2,000 starving southern tribesmen are arriving each day in Wau, the government-held centre in Bahr al-

Ghazal, a“fortress town”.*

Wau is a case in point. By mid-July, the WFP was said to be feeding 50,000 southern Sudanese civilians who had
fled to Wau. The WFP was flying 300 tons of food into Wau every week, double the amount it had previously been
bringing in.> Between 40 and 50 people per day were said to be dying of starvation in Wau. Some 62,000 people
were said to have entered Wau in recent weeks.® The WFP stated in July 1998 that Wau had a population of about
250,000 and that the situation there was critical.” There are hundreds of thousands of other southern civilians
living in similar circumstances in other towns such as Juba, for whom air-delivered food and medical resupply is
all that stands between them and death by starvation or disease.

In its calls for anti-aircraft missiles to shoot down resupply flights into these towns, The Daily Telegraph has
amply illustrated the inconsistency and hypocrisy that permeated its leader. On one hand the newspaper attempts
to take the moral highground by condemning the use of food supplies “as an instrument of war to subjugate the
black Christian and animist population of the South” as the “ maost pressing moral outrage in the world today”,
whilein virtually the same breath urging the denial of food to those hundreds of thousands of black Christians and
animists who either live in, or have sought refuge in key Southern towns such as Juba and Wau. The burgeoning
refugee population are being supplied by air with food and emergency aid by the international community.
Amongst the first airplanes that would be shot down by the SPLA, at the suggestion of The Daily Telegraph,
would be Operation Lifeline Sudan airplanes. Would The Daily Telegraph not consider this premeditated
starvation of these black southern civilians a*pressing moral outrage’?

The Daily Telegraph’s apparent attitude of “kill them all, God will recognise his own”, or rather in this instance
“starve them al to death”, while in keeping with its clear Crusader mindset, would condemn hundreds of
thousands of civilians, animists and Christian, to death by slow starvation, the very people The Daily Telegraph

~



professes to be concerned about. The Daily Telegraph is perhaps a “friend” the southern Sudanese might wish not
to have,

The Daily Telegraph is possibly unaware that the SPLA already has a large stock of anti-aircraft missiles, in large
part supplied by Libya. Perhaps The Daily Telegraph is also unaware that the SPLA did indeed shoot down two
resupply planes in southern Sudan in the late 1980s, and attempted to shoot down several more civilian aircraft
and food relief flights, all at the height of a similar famine. This did indeed have the desired effect of grounding
all food reief flights by the international community throughout southern Sudan, with the exception of Juba, for
two years. Hundreds of thousands of southern civilians either starved to death or were severdly affected as a result
of the two year ban on food relief by air. The SPLA did thus isolate government-controlled towns, at a tremendous
price both in terms of human suffering and in terms of the displeasure of the international community. It did not
bring down the government of the day, and it did not end the war. For such an idea to resurface twelve years | ater
isafurther marker of the newspaper’s paucity of original thinking.

Secondly, it is also clear that whilst articulating moral outrage at the alleged use of food as a weapon of war, The
Daily Telegraph is deafeningly silent on the SPLA’s blatant and extensively documented diversion of food aid
away from those hungry and sick communities for whom it is intended. It may well be that The Daily Telegraph’'s
editorial and foreign staff are ssimply unaware of the SPLA’s atrocious record in most things, particularly its theft
of emergency food aid. Or it may well be that it would be somewhat inconvenient, if not embarrassing, to take a
position on thisissue at this moment in time.

Fortunately, someone has had the intellectual honesty and moral courage to raise the issue of the SPLA’s most
recent theft of food aid. The Roman Cathoalic Bishop of the famine-affected diocese of Rumbek, Caesar Mazzolari,
has recently stated that the SPLA is stealing 65 percent of the food aid going into rebel-held areas of southern
Sudan. Agence France Press hasthisto say in July 1998:

Much of the relief food going to more than a million famine victims in rebel-held areas of southern
Sudan is ending up in the hands of the Sudan Peopl€e's Liberation Army (SPLA), relief workers said
Tuesday.?

Perhaps The Daily Telegraph doesn’t read news agency reports. The SPLA is quite literally taking the food out of
the mouths of starving men, women and children. Even the BBC has reported on that. That the SPLA has
practised a systematic and deliberate diversion of food and humanitarian assistance for several years has even been
confirmed by a member of the SPLA’s own executive. Dr Peter Nyaba, a current member of the SPLA National
Executive Committee, iswell placed to describe SPLA policy in respect of the theft of food aid by the SPLA from
civilians. He had previously served as a SPLA military commander in southern Sudan. In his 1997 book, The
Palitics of Liberation in South Sudan: An Insider’s View, Nyaba quite openly states that:

(S)ince humanitarian assistance is only provided for the needy civil population, the task of
distribution of this assistance fell on specially selected SPLA officers and men who saw to it that the
bulk of the supplies went to the army. Even in cases where the expatriate relief monitors were strict
and only distributed relief supplies to the civilians by day, the SPLA would retrieve that food by
night. The result of this practice led to the absolute marginalisation and brutalisation of the civilian
population.®

It may now also become apparent, even to The Daily Telegraph, why the SPLA is perhaps not as enthusiastic as
The Daily Telegraph to shoot down resupply flights. To shoot down, or even attempt to shoot down a single food
resupply plane going into a government-held town or district in the south would almost certainly result in a
lengthy ban on food aid flights throughout southern Sudan - imposed by the relief agencies themselves. This in
turn would disrupt the SPLA’ s theft of food aid delivered by air to their areas.

“ An Iranian-style dictator ship”

The Daily Telegraph stated in its editorial that the present “Islamic” government had “seized power from an
elected government in 1989 and installed an Iranian-style dictatorship”. To draw any comparison between the
Sunni Islamic tradition in Sudan and Iran’s Shia Idlamic system displays almost breathtaking theological illiteracy
on the part of The Daily Telegraph. It is on a par in theological terms with equating Martin Luther and John
Calvin with the Pope. Perhaps The Daily Telegraph is unaware that Sudan’s Islamic leader, Dr Hassan al-Turabi,
is theologically and political at odds with the Iranian model. He rejects the fatwa on Salman Rushdie, and hold
views on apostasy, the giving of evidence and the emancipation of women which run contrary to Iran’s version of



Idlam. The widely-respected veteran Jewish New York Times journalist Milton Viorst, has compared the Sudanese
model to othersin the Middle East:

By the standards of other Arab societies, Turabi’s concept of Islam is open-minded and tolerant.
Though he sees no reason to emulate Western liberalism, few would contradict his assertion that
“we do not advocate a very strict form of Ilam” ... The signs are plentiful, in a visit to Sudan, that
the Isam practised there is less drict than that of Egypt, to say nothing of Saudi Arabia. One
scarcely sees the hijab, the head-covering that makes many women in Egypt appear so forbidding,
much less the Saudi vell...Most Sudanese reflected Turabi’s preference for a genial, non-rigorous
Islam, more in keeping with Sudan’s special experience within the flow of Islamic history.*°

Nothing even remotely approaching the rigid Iranian clerical structure that forms the basis of government in that
country exists in Sudan. For historical reasons the ulama in Sudan were the weakest within any of the Mudim
countries. Interviewed by New York Times journalist Judith Miller, Turabi pointed out some of the differences
between Shia and Sunni Islam. He hoped, for example, that in the future “all the titles of the Shiite church - the
ayatollahs, or marjahs, or hajatollahs, or whatever, will disappear from their society”. Miller points out that Shiite
religious |eaders would “undoubtedly find this view obnoxious and heretical” .**

There seems to be an unwillingness on behalf of some commentators to concede that Sudan is a Muslim country,
and that the Sudanese people have a sovereign right to decide their own government. This unwillingness is
perhaps at the heart of The Daily Telegraph’s stance on Sudan. What Christian activists such as those at The
Daily Telegraph must learn to accept is that just as they see may see Britain as a Christian country, there is an
equally vigorous perception within Sudan, and amongst a majority of Sudanese, that Sudan is very much the result
of 1dlamic teachings, history and ideals, and that a logical extension of thisis to govern those areas of Sudan that
have a Muslim majority through Islamic law.

The " Christian-led SPLA” : a protégé of the Ethiopian Mengistu regime

Thisisasurprising, if not totally out of character, statement by The Daily Telegraph. The newspaper appears not
torealise that if thiswas actually the case then the SPLA would indeed be a minority within a minority. According
to various independent sources between 85 and 90 percent of the population of southern Sudan is non-Christian.™
It is difficult to see how any “Christian” or “Christian-led” movement could claim to be truly representative of the
southern Sudanese population in that case. To have made such a statement is either yet another example of poor
research on the part of The Daily Telegraph, or a deliberate attempt to square the circle, to force the southern
Sudanese situation into a distorted and artificial context in which the paper is able once again to return to its
somewhat discredited position that the Sudanese conflict is about religion, a case of Iam versus Chritianity,
another opportunity to revisit the Crusades. At the very least it is certainly wishful thinking of The Daily
Telegraph to claim either the leadership or membership of the SPLA as“Christian”.

The SPLA, for example, has long had a questionable attitude towards Christianity in southern Sudan. Thisis not
surprising given it was a protégé of the Mengistu regime in Ethiopia. Despite the SPLA’s “irrevocable’” 1984
commitment to “religious freedom”, the human rights group African Rights records that:

In the early years of the war...the SPLA...actively repressed the Church. This paralleled the
campaign against the Church being waged in Ethiopia at the time...In the late 1980s, paralleling
similar developments in Ethiopia, the SPLA abandoned much Marxist orthodoxy and became more
tolerant of the Church. According to Bishop Nathanid Garang, in the early days many SPLA
soldieg “smoked the Bible” - they rolled their cigarettes in pages torn from copies of the Holy
Book.

SPLA intolerance has continued. In August 1996, for example, SPLA forces detained six Catholic missionaries at
Mapourdit mission station, 35 kilometres from Akot. Four of those detained were under arrest by SPLA gunmen,
and included two Australians, Sister Moira Lynch, aged 73, and Sister Mary Batchelor, aged 68, and Father
Raphadl Rid, the Vicar-General of Rumbek Diocese. The charges against these missionaries were said to be:
“hindering SPLA recruitment, being found in possession of documents proving that they were spies from foreign
countries, working for the spread of Islam under the disguise of the Cross.”** A Sudanese priest, Father Raphadl,
received 64 lashes from the SPLA gunmen. One of those imprisoned, Father Mike Barton, described the SPLA
commander as “ mad and dangerous’: the same commander later accused him of “drinking the blood of children”.
When Father Barton protested at the SPLA beating up a pregnant women and an old man at the mission, he too
was beaten up. The Sudanese Catholic Information Office also reported that the mission was looted. The six
missionaries were eventually released. The cause for their ordeal was that they had expressed concern at the

-



SPLA’s continuing abduction of Sudanese boys as young as twelve years of age for use as forced labour or child
soldiers.

The SPLA: ethnicist and tribalist

The Daily Telegraph speaks of the “ moral duty to protect the tribal populations of the Dinka, the Nuer, the Anuak,
and their cousins, from oppression”, and yet at the same time unhesitatingly supports the SPLA, a Bor Dinka-
based and Dinka-led organisation with an appalling record of tribal repression against other tribal populations.
SPLA executive member Dr Nyaba has confirmed the stark ethnicist origins of the SPLA:

Initially, political mohilisation for the SPLM/A in 1983/4 was along the lines that the Bor and the
people of Kongor would have an opportunity to acquire weapons they needed to fight back, or
revenge the cattle rustling practised against them by the Murle. This mobilisation that took more
than ten thousand Bor youth to SPLA training camps in 1983 was not for the national agenda of
liberation but to settle local scores with their neighbours, the Murles or the Nuers.™®

The essentially tribalist nature of the SPLA has been confirmed and commented upon by various human rights
organisations. African Rights recorded that “ Many Nuer had long felt themsalves to be oppressed by the Dinka in
the SPLA”.*® Dr Nyaba also clearly describes how the SPLA is seen in parts of southern Sudan:

In Equatoria...the SPLA was perceived as a Nilotic or Dinka movement whose objective was to
reverse the division of the southern region, and to destroy the ‘Equatoria Region’ and impose the
Dinka hegemony.’

Nyaba's study also describes tribal tensions between the SPLA and the Anuak, Shilluk, Mandari, Taposa, Murle
and Nuer communities. He states, for example, that:

Many communities had been completely alienated by the action of some SPLA officers and men
and, in fact, some of them decided to cross over and allied with the enemy. For instance, the Murles
rebelled against the SPLA in 1989, the Mandari had done so as early as 1984, the Toposa and the
Didinga also turned against the SPLA in 1986 and 1990, etc...the SPLA sometimes posed like an
anti-people military machine.’®

American development expert John Prendergast’s Crisis Response: Humanitarian Band-Aids in Sudan and
Somalia clearly states that there had been strained relations between the largely Dinka SPLA and the Nuer tribe as
well as communities in Equatoria ever since the SPLA came into being in 1983, with the SPLA showing an
“ absol ute disregard for their human rights’**:

The SPLA has historically utilized...counter-insurgency tactics against populations and militias in
Equatoria considered to be hostile. An important tactic in defeating opposing tribal militias has been
to weaken the subsistence base upon which they depend, utilizing village burning, cattle and crop
stealing and destruction, denial of food aid, etc. By destroying the subsistence base of certain groups,
relations have been destablized between various Equatorian populations...This has exacerbated
relations between certain Equatorian communities.

Prendergast personally observes that the SPLA is seen in Equatoria as “an army of occupation.” %

This al presents a somewhat different picture of the Dinka-dominated SPLA in relation to its “cousins’ to that
touched on by The Daily Telegraph in its editorial. It is therefore somewhat disturbing to note The Daily
Telegraph’s public support for an obvioudly tribalist SPLA. The implications of the SPLA militarily seizing power
in southern Sudan, with al the implications for tribal genocide and carnage that such a move would so clearly
bring with it, are patently obvious. The Daily Telegraph has clearly learnt nothing from the lessons of the
genocidal eventsin the Great Lakes areain the 1990s.

False consciousness?

Staying briefly with the issue of The Daily Telegraph’s perception of southern Sudanese life under the Sudanese
government, the newspaper declared that:

We would not suffer such rule. Why on earth should Africans be expected to endureit.



It has to be said that The Daily Telegraph appears to be edging towards somewhat unconservative methods of
analysis. When pressed to explain why most of the working class did not enthusiastically embrace scientific
socialism, Marxists would claim that they were suffering from “false consciousness’, they smply did not know
what was in their best interests. The more than two million southern Sudanese, half the population of the south,
who have voluntarily journeyed well over one thousand kilometres northwards to live in Khartoum and other
northern cities (and refusing to leave), and the hundreds of thousands of southern Sudanese who have flocked to
areas of southern Sudan administered by the government, would appear at face value to drive a coach and horses
through The Daily Telegraph’s claim of endemic oppression. As the Sudanese ambassador stated in his response
to such claims, “not many people volunteer for enslavement or oppression.” Even less people would make a
difficult, dangerous and lengthy trip of more than one thousand kilometres to experience it. Perhaps The Daily
Telegraph would claim they too are suffering from “fal se consciousness’ ?

Additionally, Prendergast has also provided outside observers with a glimpse of lifein SPLA-controlled areas:

The human rights abuses of the SPLA are by now well-documented...What is less understood is the
abuse and manipulation of humanitarian assistance, the undermining of commerce, and the
authoritarian political structures which have stifled any efforts at local organizing or capacity
building in the south. These are the elements which have characterized the first decade of the
SPLA’s existence.”

For all its bluster about “why on earth should Africans be expected to endure”’ living under government control,
The Daily Telegraph appears to be content that hundreds of thousands of southern Sudanese continue to live under
the repressive and authoritarian SPLA regime of which we have seen but a glimpse of above.

Fighting for what?

Perhaps the most irresponsible aspect of The Daily Telegraph’s editorial is that while it enthusiastically advocates
war, indeed it advocates an intensification of the war, with al the suffering that comes with it, it does not define at
any point what the objective of such bloodshed should be. The most it saysin this respect is that “ Khartoum would
be forced to deal”. In this respect the editorial has a distinctly Colonel Blimp-esque feel to it. The Daily
Telegraph’s statement that if the SPLA acquired anti-aircraft missiles, “the war, as we have known it, would be
over within months’ is starkly reminiscent of similar claims made during the First World War. These claims have
been heard at least every six months since 1984; “next year”, “one more push”, “one more offensive’. Perhaps the
arm-chair warriors believe as a previous generation of Colonel Blimps did, that the war will be over by Christmas.
Leaving The Daily Telegraph’'s Colondl Blimps aside, it is all very well enthusiastically supporting war, but
without clear objectives the projection of armed force becomes the warlordism we have already seen of the SPLA
in Sudan. The arm-chair warriors at The Daily Telegraph appear not to have absorbed what every first-year
American college student has learnt about contemporary war, courtesy of the Vietham war. Military projection
without clear objectivesis at best futile and at worst deeply irresponsible.

On this very issue, one simply has to ask of The Daily Telegraph what would constitute “winning the war”? Given
The Daily Telegraph's stated concern for the “black Christian and animist population of the South”, given its
statement that the Sudanese state is “an artificial construct”, and in the absence of any guidance by The Daily
Telegraph - apart from the need for escalating carnage and starvation - one presumes that The Daily Telegraph’'s
ideal would be a separate and independent South. If this is the paper’s position, then once again it appears to be
doggedly out of date. The simple fact is that an internationally-supervised free and fair referendum, whereby the
people of southern Sudan will be able to settle this issue once and for all, enabling them to opt for a united Sudan
or for secession, was written into the 1997 Khartoum Peace Agreement, has been restated during peace talks
between the government and the SPLA, and has been recognised by the international community. It has even been
reported on by The Daily Telegraph. Perhaps The Daily Telegraph’s silence on thisissueis areflection of that fact
that the SPLA has repeatedly stated that it is committed to a united Sudan and is against an independent south.
Thefirst bulletsit fired were aimed at southern separatists.

Or perhaps The Daily Telegraph wishes to see the SPLA shoot and bomb its way to national power in Sudan.
Given that Christians account for less than five percent of the Sudanese population, and considerably less than a
fifth of the population of southern Sudan, the concept of a “Chrigtian-led” southern minority within a minority
coming to power is quite smply a non-starter. It is perhaps on a par with the Reverend lan Paidey and his
Democratic Unionist Party forming the next government in the Republic of Ireland. While both may be attractive
ideas to The Daily Telegraph, they are somewhat unrealistic.



Conclusion

One would have hoped for, and indeed expected, more coherence from The Daily Telegraph. One might also have
hoped for considerably more intellectual honesty. The sad fact is that if one was to mark The Daily Telegraph’s
editorial as an undergraduate paper analysing the conflict in Sudan, the very best one could say is “ must do very
much better”. It is digointed, contradictory and not a little hypocritical. A further example of this confused
thinking is the statement that the government “is gradually losing the civil war” while at the same time asking in
respect of the ceasefirel “is there any reason to believe that the Sudanese government will adhere to the
agreement?’ Either the government is losing the war, and would presumably welcome a ceasefire, or it is not and
wishes to fight on. Unfortunately the editorial was not written by a muddle-headed student, but by a newspaper of
record, and calls for war. The writer has clearly never been to Sudan, and it is likely that he has never missed a
meal in his life. The writer is also someone whose only experience of war has probably been of the comic book
variety. The armchair warriors and part-time strategists at The Daily Telegraph who continue to call for a military
solution from the safety of London, and from which front-line they appear to be prepared to fight to last drop of
southern Sudanese blood, or to the last pound of southern Sudanese body weight, in order to act out their own
religious prejudice, are deliberately ignoring, amongst other things, the fact that the war cannot be won by military
means. A negotiated settlement isthe only solution.

One would perhaps have given The Daily Telegraph’s editorial more weight if it were not for the fact that thisis
the same newspaper that some weeks ago stated as a matter of fact that southern Sudan was “largely Christian”,
whereas only 10-15 percent of the population of the south is notionally Christian. This is somewhat similar to
claiming that Northern Ireland is Catholic. This is also the same newspaper that claimed that Islamic sharia law
was applied to southern Sudan, whereas the South has been exempt from sharia law since 1991. The Sudanese
civil war is about the political status of southern Sudan. It is not a religious war. The conflict predates the present
Idamic government by 34 years, and the most recent phase of the war started six years before the present
government came to power. The most recent phase of the war also predates the imposition of Ilamic sharia law in
1983. Similarly, surely someone at such a newspaper of record must have read 1slam for Beginners, which would
possibly have prevented them making the mistake of lumping Shia and Sunni 1slam together. Are its leader writers
really as ignorant about one of the world’'s biggest religions as they appear to be? One has to ask further questions
of The Daily Telegraph. Is it really advocating the downing of food planes, with the resultant starving to death of
hundreds of thousands of southerners? Is it aware that the SPLA it supports is stealing 65 percent of emergency
food aid from starving southern Sudanese? Is The Daily Telegraph aware of the SPLA’s appalling human rights
record, and that it isa clearly tribalist movement, with a history of ethnic cleansing?

Some weeks ago the Sudan Foundation and the British Sudanese Public Affairs Council published The Daily
Telegraph and coverage of Sudan: Ilamophobia, Poor Journalism or Bad judgement? It is perhaps self-evident
that there are those at The Daily Telegraph who continue not let the facts get in the way of a comfortable
stereotype. In so doing they now appear to be committed to letting the southern Sudanese people continue to die
from hunger or war.

11 million people face faminein Sudan, Ethiopia’. April 10, 1998. Web posted at: 6:04 p.m. EDT (2204 GMT)..

2 Newsweek, May 18 1998.

‘ Seed not food a priority for Sudan - agencies’, News Article by Reuterson May 02, 1998 at 11:48:01.

‘ South Sudan famine victims await any benefits from ceasefire’, News Article by Agence France Press on July 21, 1998 at 08:26:30.

‘Hungry Sudanese Stream into Government Garrison Towns', News Article by XINHUA on July 15, 1998 at 08:36:44.

‘ Sudan: more than 40 persons die daily in famine hit town’, News Article by DPA on July 23, 1998 at 08:46:00.

‘ Southern Sudanese Town Swellswith starving Villagers’ , News Article by Reuters on July 23, 1998 at 08:36:57.

‘Aid for Sudan ending up with SPLA: relief workers', News Article by AFP on July 21, 1998 at 08:23:48.

Peter Nyaba, The Politics of Liberation in South Sudan: An Insider’s View, Fountain Publishers, Kampala, 1997, p.53.

10 Milton Viorst, ‘ Sudan’ s ISlamic Experiment: Fundamentalism in Power’, Foreign Affairs, May/June 1995, Volume 74, No.3, pp.46-47.

1 Judith Miller, ‘ Faces of Fundamentalism’, Foreign Affairs, November/December 1994, Volume 73, Number 6, p.139.

12 The definitive United States government guide Sudan - A Country Sudy, published by the Federal Research division and Library of Congress,
statesthat “ In the early 1990s possibly no more than 10 percent of southern Sudan’s population was Chrigtian” . The internet reference for the aboveis
cstdy: @[ DOCI D+sd0056} atlcweb2.1oc.gov. The Economist Intelligence Unit in its report entitled ‘Sudan: Country Profile 1994-95', puts the
Christian population of southern Sudan at 15 percent. Thisfigureis cited by Human Rights Watch/Africain its 1996 study of Sudan.

12 Great Expectations: The Civil Roles of the Churches in Southern Sudan, Discussion Paper No.6, African Rights, London, 1995, p.7.

4 ‘Three Sisters, two Priestsand a Brother prisoners of the SPLA in Mapourdit (Southern Sudan), Press Release, Sudan Monthly Report, Sudanese
Catholic Information Office, 26 August 1996, available at http://mww.freeworld.it/peaceink/africa/scio/month-2a.html

'8 Nyaba, op. cit., p.24.

18Food and Power in Sudan, African Rights, London, 1997, p.276.

7 Nyaba, op. cit., p.26.

8 bid, p.2.

1 Prendergast, Crisis Response: Humanitarian Band-Aids in Sudan and Somalia, Pluto Press, London, 1997, p.57.

2 |bid, pp.56-7.

2 |bid, p.46.

© ® N o 0 A~ w



